-
Václav Hanuš
- Back
Přílohy
Metadata
Autor
Václav Hanuš
Název
Václav Hanuš
Popis
Více než čtyřicet let života strávil Václav Hanuš (26. 2. 1924 – 24. 10. 2009), rodák z Mlázovic u Jičína, v Jabloneckých sklárnách v Desné v Jizerských horách. Zde roku 1961 nastoupil jako interní návrhář krystalerie a užitkového skla. Této práci se věnoval až do poloviny osmdesátých let. Jeho návrhy jsou dokladem života jednoho výtvarníka a jedné firmy, z nichž se na celá desetiletí stal jeden živoucí – někdy klidný, a jindy svárlivý – organismus. Stal se prototypem designéra - výtvarníka, respektujícího v prvé řadě možnosti sklárny a požadavky trhu. Podařilo se mu vytvářet komerčně úspěšné nabídkové kolekce složené jak z vlastních novinkových návrhů, tak z předmětů, které vznikaly s využitím skladu předválečných forem v areálu polubenské sklárny. Navázal tak na bohatou tradici jizerskohorské krystalerie, kterou se mu nejen podařilo udržet při životě, ale především naplnit novým obsahem a nenechat výtvarně ustrnout.
Mnohé Hanušovy návrhy z 50. a 60. let se brzy dočkaly kladné odezvy nejen u zákazníků, ale – což nebývá pravidlem – i estetiků a pořadatelů výstav a veletrhů. Prestižní ocenění jeho návrhy z počátků designérské práce získaly na Výstavě k desátému výročí osvobození Československa (1955), XI. Triennale v Miláně (1957) či v soutěži pro XII. Triennale v Miláně (1960).
V 70. a 80. letech se Václav Hanuš začal věnovat především broušenému užitkovému sklu a stranou jeho zájmu nezůstaly ani nové sklářské technologie, například lisování bez kroužku a experimenty s barevnými sklovinami či typy výbrusů. Souběžně s prací podnikového designéra se věnoval také volné sklářské tvorbě. Již v šedesátých letech vytvořil první broušené a lepené autorské objekty z křišťálového skla, jimiž vytvořil jakýsi prototyp moderní volné umělecké krystalerie. Výtečným příkladem tohoto výtvarného vyjádření je například prostorový objekt sestavený z broušených lepených těžítek. Zcela po svém tak Hanuš dokázal zdánlivě nemožné – vdechnout výrobku jedinečnost a neopakovatelnost artefaktu. Později sice začal pracovat i s barevnými prvky, ale ty vždy sloužily pouze k umocnění efektu dominantního křišťálu.
Po roce 1985, kdy Václav Hanuš ukončil činnost podnikového výtvarníka, vznikaly nejen další objekty rozvíjející koncept volné krystalerie, ale od počátku devadesátých let též výrobně pozoruhodné plastiky Vulkán se zatavenými barevnými strukturami. Tyto jedinečné magické krajiny, většinou v modrobílé, ale i červenobílé kombinaci, ukryté uvnitř křišťálové skleněné hmoty, autor brousil a leštil na své chalupě v Desné, kde si zřídil – jak sám říkával – „ateliérek“. Ve stejném období se Hanuš pokusil výtvarně zhodnotit též bižuterní polotovary ve formě barevných mačkárenských tyčí. Vznikly tak skleněné prostorové objekty v kombinaci s kamenem, které stejně jako plastiky se zátavy, pod přísně geometrickou chladnou slupkou skrývají nevypočitatelné jádro, jakoby otisk žhnoucí sklářské pece. Právě toto pnutí mezi vnějším klidem a vnitřním ne-klidem je odlišuje od autorských prací předešlého období. A to přes to, že ve svém výtvarném vyjadřování Hanuš nikdy nepřestal inklinovat k pregnantním a v dobrém slova smyslu praktickým formám a dekorům. Jakoby v nitru nikdy nepřestal být „rytcem drahokamů“, který se nesmí, nemůže a ani nechce oprostit od tíživě povznášejícího vědomí služby materiálu, který opracovává. Ale služby vskutku čestné. I proto mu byla v roce 1993 udělena cena Masarykovy akademie umění za uměleckou činnost.
Zastoupení ve sbírkách:
Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou
Severočeské muzeum, Liberec
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Moravská galerie, Brno
Východočeské muzeum, Pardubice
Musée des Arts Décoratifs, Lausanne, Švýcarsko
Kolektivní výstavy:
1953 – Výstava SČSVU, Výstavní síň Mánes, Praha
1955 – Současné sklo, Liberec
1957 – XI. Triennale, Milán, Itálie
1958 – EXPO 58, Brusel, Belgie
1959 – Výstava československého skla, Moskva, Sovětský Svaz
1960 – XII. Triennale, Milán, Itálie
1963 – Výstava čs. skla, Wroclav, Polsko
1964 – Výstava čs. skla, Lipsko, Německá demokratická republika
1966 – 2. Bio Ljubljana 1966, Jugoslávie
1967 – EXPO, Montreal, Kanada
1969 – Sklo severočeských výtvarníků, Betlémské náměstí, Praha
1970 – Současné české sklo, Výstavní síň Mánes, Praha
1972 – České lisované sklo, Dům umění, Gottwaldov (Zlín)
1973 – Mezinárodní výstava skla a bižuterie, Jablonec nad Nisou – výstavní ocenění
1976 – Mezinárodní výstava skla a porcelánu, Jablonec nad Nisou – výstavní ocenění
1976 – Umělecké sklo v Československu, Řím, Itálie
1977 – Československé sklo, Madrid, Španělsko
1979 – Mezinárodní výstava skla a porcelánu, Jablonec nad Nisou – výstavní ocenění
1979 – Československé sklo, Tokio, Japonsko
1980 – Československé sklo, Chicago, USA
1981 – Československé sklo, Los Angeles, USA
1984 – Československé sklo 84, Praha – Jablonec nad Nisou – Nitra
1986 – XVII. Mezinárodní veletrh spotřebního zboží, Brno – Grand Prix
1986 – Umění ve skle, Frankfurt nad Mohanem, Německá spolková republika
1988 – 50. léta. Užité umění a design, Uměleckoprůmyslové museum, Praha
1991 – Sklářská cena Praha, Výstavní síň Mánes, Praha
1992 – Souvztažnosti. Skleněná plastika a vitráže, Dům umění, Brno
1997 – Čeští umělci, Ludwigshafen, Německo
1999 – Liberec, Jelenia Gora
2001 – České individuální sklo, Galerie u Kočků, Praha
Autorské výstavy:
1967 – Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou
1982 – Galerie Karolina, Praha (s Jaroslavem Kodejšem)
1984 – Galerie Díla, Liberec (s Vladimírem Křečanem)
1987 – Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou (s Jaroslavem Kodešem a Ladislavem Olivou)
1994 – Severočeské muzeum, Liberec
2007 – Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou
"Petr Nový, Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou"
Sklárna
Jablonecké sklárny Desná
Rok
1966
Rozměr
výška: 23 cm